torstai 12. toukokuuta 2016

Luokan OneNote-muistikirja kemiassa

Luokan OneNote-muistikirja 7. luokan kemiassa

Kokeilimme 7C:n pienryhmän kanssa kemian oppilastöiden muistiinpanojen tekemistä iPadeillä. Muistiinpanojen tallennuspaikaksi valitsin kokeilumielessä Microsoftin uudehkon Luokan OneNote-muistikirjan. (OneNote Class Notebook). Googlen vastaavia palveluja olin kokeillut jo ennestään.

Luokan OneNote-muistikirjassa on kolme osiota. Jokaisen osioon voi tehdä useita alasivuja.

1. Sisältökirjasto, jota vain opettaja voi muokata
Tänne kirjoitin etukäteen työohjeet, jotka oppilaat kävivät tunnin alussa kopioimassa omiin muistiinpanoihinsa pohjaksi. Lisäksi siellä oli linkki teoriatiivistelmään, jota olen pitkin kevättä kirjoitellut.

2. Yhteistyötila, jota kuka vain voi muokata.
Tämä voisi olla luokan yhteistyötila, mutta tässä jaksossa emme juuri käyttäneet sitä.

3. Oppilaan oma osio
Tänne oppilas teki joka tunnin alussa uuden alasivun ja kopioi sinne sisältökirjastosta työohjeen muistiinpanojen pohjaksi. Jokaisesta työstä oppilas otti kuvan ja kirjoitti lyhyen kommentin, mitä havaittiin. Monimutkaisempien asioiden, kuten reaktioyhtälöiden kirjoittaminen tehtiin OneNoten piirtotyökalulla. Oppilaat eivät nähneet toistensa muistiinpanoja, mutta toki tekivät ne yhteistyössä ja opettajan avustuksella. Alla esimerkki oppilaan muistiinpanoista:




Muutama videokin kuvattiin ja ladattiin YouTubeen. Yksi oppilas kerrallaan sai olla kuvaaja. OneNote ei vielä tue YouTube-videon upotusta, joten videot piti lisätä vain linkkeinä sisältökirjastoon. Alla video demosta, jossa havainnollistettiin katalyytin (mangaanidioksidin) vaikutusta vetyperoksidin hajoamisreaktion nopeuteen.



Oppilaat motivoituivat ipadien käytöstä selvästi eikä pienet teknisistä ongelmista johtuneet viivästykset tuntuneet oppilaita paljon haittaavan. Itse OneNote toimi hyvin, mutta iPadin ja OneNoten sekä Onedriven yhteistyö oli välillä hukassa. iPadeihin tarvittiin uusimmat versiot sekä OneNoten että Onedriven iPad-sovelluksista. Molempiin piti joka kerta kirjautua erikseen ja muistaa myös kirjautua molemmista lopuksi ulos. Lisäksi OneNotesta piti muistaa sulkea avattu tiedosto. Tämän vuoksi yhteiskäytössä oleviin iPadeihin Luokan OneNote-muistikirja ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Luulisin, että syksyllä kokeilen jotain toista alustaa, esim. Google Sitesista on hyviä kokemuksia valinnaisessa ATK:ssa.

Opetustilanteessa suurin muutos oli, että en enää antanut työohjeita juurikaan suullisesti ja usein oppilaat tekivät kokeita pareittain omaan tahtiin. Selvä hyöty tästä oli siinä, että oppilaat alkoivat tehdä itsenäisesti muistiinpanoja. Kynän ja vihkon kanssa oppilaiden motivointi omien muistiinpanojen tekemiseen on vaikeampaa.

Ei kommentteja: