lauantai 3. lokakuuta 2015

9B Berliinissä 5.-8.10.2015

Maanantaina 5.10. 9B lentää Berliinin leirikouluun. Seuraa matkaamme blogista!

Väsyneinä mutta onnellisina saavuimme Berliiniin heti aamusta. Majoittauduimme, ja lähdimme lounaspaikkaan. Lounaan jälkeen tutustuimme KaDeWe-tavarataloon ja kävimme Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-kirkossa. Iltapäivällä oli vuorossa Story of Berlin- museo opastuksineen.

Tiistaina 6.10. lähdimme aamiaisen jälkeen Checkpoint Charlie-museoon. Museossa kiertelimme puolitoista tuntia ja katsoimme miten DDR:stä paettiin länteen. Museosta kävelimme juutalaisten muistomerkille. Lounaaksi meillä oli Berliinin filharmonikkojen jousikvartetin esittämä Brahmsin jousikvartetto.

Kolmelta oli pöytävaraus ravintola Boccacelliin. Pitsaa oli ja paljon. Ilta oli varattu vapaalle ohjelmalle; kävimme Potsdamer Platzilla, Tuomiokirkolla ja Alexanderplatzilla.

Keskiviikkona oli ohjelmassa Sachsenhausenin keskitysleiri. Otimme aamiaisen jälkeen junan Oranienburgiin ja kävelimme keskitysleirimuseoon. Opas esitteli meille leiriä ja kertoi tarinoita ihmiskohtaloista. Palattuamme Berliiniin kävimme Branderburgin portilla, josta jatkoimme nauttimaan gourmethampurilaiset Hans im Glückiin.

Hotellilla on kohta vuorossa oppilaiden valmistelemat musiikkiesitykset.
Bis morgen!

Viimeinen leirikoulupäivämme koitti sateisena. Pakkaamisen ja huoneiden luovutuksen jälkeen suuntasimme Berliinin eläintarhaan. Sateesta huolimatta kaikki viihtyivät apinoita, norsuja ja yöeläimiä katsellessa. Tämän jälkeen oli vapaata aikaa käydä ostoksilla ja syömässä pienissä ryhmissä. Tavaroiden haku hotellilta oli vauhdikas, sillä junayhteys oli katkaistu epämääräiseksi ajaksi. Oulan avulla löysimme nopeasti uuden reitin ja saavuimme minuutilleen oikeaan aikaan noutamaan tavaroita. Matka lentokentälle sujui hyvin; saimme sullouduttua samaan bussiin. Nyt odottelemme kentällä paluulentoa. Nähdään huomenna koulussa.
Leirikoulussa olemme eläneet todeksi mottoa, joka on OLE YSTÄVÄ KAIKILLE❤️

Unknown kirjoitti...

Kyllä on ollut selkeästi kiva reissu! Mukavia viimeisiä Berliinin hetkiä ja turvallista kotimatkaa! Yt. Heidi Kohi

Kyllä teillä on ollut mahtava reissu! Mukavia viimeisiä Berliinin hetkiä kaikille ja turvallista kotimatkaa! Yt. Heidi Kohi